Header-ALC
Icoon poortopeners

POORTOPENERS

Onze draaipoorten, schuifpoorten, garagepoorten en hekken kunnen steeds manueel bediend worden, maar kunnen uiteraard ook geautomatiseerd worden. Qua type automatisatie kan u kiezen uit verschillende uitvoeringen die u uitgebreid kan komen bekijken in onze toonzaal, zodat we voor u de meest geschikte oplossing kunnen vinden. Ook op de website vindt u alle uitvoeringen.

Ontdek snel de verschillende mogelijkheden door het gewenste product aan te klikken.

  • Icoon draaipoorten Draaipoorten
  • Icoon schuifpoorten Schuifpoorten
  • Icoon garagepoorten Garagepoorten
  • Icoon parlefonie Op maat
Bij draaipoorten zijn er qua aandrijving verschillende mogelijkheden. Zo bekijken we best eerst de situatie bij de klant voor het bepalen van de meest geschikte uitvoering. - Lineaire motoren - Ondergrondse motoren - Knikarmopeners
  • Lineaire motoren: Deze motoren worden achteraan gemonteerd op de poortpalen en de poort. De motoren zijn duidelijk zichtbaar aangebracht. Dit type van motoren is enkel mogelijk als de afstand tussen het draaipunt van de poort en het montagevlak niet te groot is. Daarom vindt u deze motoren zelden terug bij poorten aan gemetselde kolommen maar vinden we ze voornamelijk in toepassingen met metalen of houten palen. Dit type van motor is zowel beschikbaar in hydraulische als mechanische versie, elk met hun specifieke eigenschappen. Uiteraard is elke motor manueel bedienbaar in geval van een stroompanne.
  • Ondergrondse motoren: Dit type motor wordt onderaan rechtstreeks op de draaias van de poort aangebracht. De motoren staan gemonteerd in verzinkte of RVS fundatiekasten die in een betonfundament gegoten worden. Deze aandrijvingen zijn verkrijgbaar in zowel elektro-mechanische als elektro-hydraulische versie. Elektro-hydraulische versies kunnen met hun fundatiedeksel tot onder het bestratingsniveau gebracht worden zodat ze onzichtbaar de poort aandrijven. Mechanische motoren worden steeds gelijk gemonteerd met de 0-pas. Ze verschillen ook qua ontgrendelingsmechanisme. Bij een hydraulische versie opent u eenvoudig een bypass ventiel, terwijl u bij een mechanisch type via een speciaal onder de poort gelaste ontkoppelarm de poort vrijmaakt van de motor. Dit geeft een esthetisch verschil dat de doorslag kan geven bij aankoop van een poortmotor.
  • Knikarmopeners: Dit motortype wordt voornamelijk toegepast bij poorten die gemonteerd zijn aan gemetselde kolommen omdat deze een grote afstand tussen montagevlak en draaipunt kunnen overbruggen, dit in tegenstelling tot lineaire poortopeners. U herkent knikarmopeners aan het motorblok dat achteraan de poortpaal bevestigd met van daar uit een knikarm tot op de poort. Deze knikarmen kunnen subtiel in de kleur van de poort worden gefabriceerd zodat ze minder opvallen. Knikarmmotoren zijn zeer onderhoudsvriendelijk en zijn enkel verkrijgbaar in elektro-mechanische uitvoering.
Alle motoren worden zorgvuldig geplaatst door ons deskundig ALC team. Optioneel bieden we ook andere bedieningsmogelijkheden aan:
  • Sleutelcontactbediening
  • Extra afstandsbediening
  • Bediening via codeklavier (draadloos en via decoder)
  • Bediening via GSM (zonder connectiekost)
  • Magneetlusdetectie (detectie van voertuigen)
  • Toegangscontrolesystemen
  • Bediening via parlo- en videofonie   
Voor meer info, neem gerust contact op met onze experts.


Schuifpoorten
 
in principe de meest eenvoudige poorten om aan te drijven. Een schuifpoortmotor zorgt voor een ronddraaiende beweging op een tandwiel dat op zijn beurt de aan de poort gemonteerde tandlat aandrijft. Zo kan de poort heen en weer bewegen. De tandlat kan zowel een gegalvaniseerd stalen exemplaar zijn voor zware poorten of een hard nylon exemplaar met stalen kern zijn voor poorten tot maximaal 600kg.

Deze laatste wordt voornamelijk gebruikt in particuliere toepassingen. De motor kan zowel monofasig als driefasig (enkel 2500kg) zijn. Deze laatste past men vaak toe op de zwaardere poorten. Er bestaan versies van 400, 800, 1200, 1800 en 2500kg, maar ALC Automatisatie gebruikt in al zijn toepassingen minimaal het exemplaar van 800kg. Deze garandeert immers een goede weerstand bij intens gebruik. De versies 1200 en 1800kg worden toegepast in lichtere industriële toepassingen waarbij de intensiteit hoger ligt. Voor de grootste en zwaarste poorten is het exemplaar met een trekkracht van 2500kg de ideale oplossing.

De gemonteerde magneten op de tandlat herkennen de magnetische einderitschakelaar en bepalen hiermee de eindpositie. De basisversie van (400 en) 800kg is standaard ook voorzien van een inductieve sensor en een dubbele magneet om te kunnen voldoen aan de opgelegde EN veiligheidsnormen. Een inductieve sensor op de motoras zorgt ervoor dat impacten tussen een object en de poort gedetecteerd wordt. Zo kunnen we veiligheid inbouwen en ongelukken beperken.  

Optioneel zijn er ook andere bedieningsmogelijkheden zoals:  

  • Bediening door sleutelcontact 
  • Extra afstandsbediening
  • Bediening via een codeklavier (draadloos en via decoder) 
  • Bediening via GSM (zonder connecteerkost) 
  • Bediening via magneetlusdetectie (detectie van voertuigen) 
  • Toegangscontrolesystemen 
  • Bediening via parlo- en videofonie 

Voor meer info, neem gerust contact op met onze experts.


Een automatisering van garagepoorten en hekken zijn een goede oplossing en staat garant voor een optimaal gebruiksgemak.
Daarnaast is het
 immers een veilig idee dat fietsen en gereedschap zich in een goed afgesloten ruimte bevinden.
Er zijn 
tal van mogelijkheden om uw automatisatie optimaal te laten werken.  

  • Sectionale poorten en kantelpoorten: Bij particuliere poorten tot 5m breed en 2.8m hoog hanteren we plafondmotor die centraal op de poort bevestigd wordt. In de rail loopt een wagentje over en weer dat verankerd is aan de poort. Via dit systeem opent en sluit de poort. U kan deze poorten eenvoudig in manuele stand plaatsen wanneer u met de trekkoord de wagen ontkoppelt van de ketting in de rail. De motoren werken op gelijkspanning. Hierdoor kunnen ze door stroommeting snel reageren indien er zich een object onder de poort zou bevinden 
  • Industriële poorten:  Bij industriële poorten wordt een motor rechtstreeks op de de veeras gemonteerd. Men spreekt in dat geval dus ook van een asmotor. Deze motoren variëren in kracht en toerental afhankelijk van de grootte van de poort. Deze motoren zijn zowel in de monofasige als driefasige versie verkrijgbaar. De motoren worden aangestuurd door een bijhorende stuurkast. Ook een frequentieregelaar behoort tot de mogelijkhedenDeze zorgt voor zacht aanlopen en stoppen van de motor. De juiste keuze van motor bepaalt deels mee de levensduur van de poort! 
  • Binnen de gevel kantelende poorten zijn steeds te herkennen aan tegengewichten in de garage of trekveer links en rechts naast de poortDit type van poorten worden door ALC steeds geautomatiseerd de motor in het midden van de poort te plaatsen (of links en rechts indien poort te breed is). Dit speciale systeem heeft het voordeel de poort volledig te kunnen openen, wat met een lineaire plafondmotor niet het geval is. Deze motoren zijn beschikbaar in elektro-mechanische en elektro-hydraulische versie.  Optioneel kan op dit type poorten een extra mechanische slot geplaatst worden voor 100% vergrendeling aan de bovenzijde. 
  • Buitendraaiende deuren: Voor het automatiseren van dit type deuren kan men kiezen uit twee mogelijkheden: 

 1. Lineaire plafondmotor met V-kit: Deze motor zijn gemonteerd tegen het plafond en is met twee drijfstangen verbonden met de deurenIn geopende stand vormen deze drijfstangen samen met de motor een V-vorm, wat de naam van dit systeem verklaart. De lineaire motor stuwt beide deuren tesamen open. Een voordeel is de voordelige prijs/kwaliteitverhouding.  Een klein nadeel is door het feit dat beide deuren synchroon stoppen de deur met de sluitlat niet helemaal vast aangetrokken staat. Omdat de kracht zich bovenaan de poorten bevindt zijn de poorten onderaan immers niet volledig slotvast. Hier kan men eventueel een extra vergrendeling voorzien. 

 2. Lineaire motor op elke vleugel: Bij dit systeem plaatst men op ongeveer 2/3de van de poorthoogte elke vleugel een aparte lineaire motorEen voordeel hieraan is dat elke vleugel individueel wordt aangedreven en beide vleugels dus zowel boven als onder heel goed aansluiten. De montagehoogte wordt steeds genomen boven de hoogte van de spiegels van de wagensZo veroorzaken de de motoren bijgevolg geen breedteverlies. Een bijkomend voordeel is dat elke vleugel individueel kangeopend worden (wanneer u bijvoorbeeld te voet of met de fiets wenst binnen te komen). Een nadeel aan dit systeem is het hogere prijskaartje in vergelijking met het V-kit systeem. 

Vanzelfsprekend zijn er van elk motortype verschillende versies verkrijgbaar, van residentieel over collectief naar industrieel gebruik. Uw keuze heeft te maken met de gebruiksintensiteit, windbelasting, poortgewicht, vleugellengte, ...ALC zal u zeker met raad en daad bijstaan in het kiezen van de meest geschikte oplossing.   

En uiteraard wordt alles vakkundig geïnstalleerd door ons vakkundig team. 

Optioneel zijn er ook andere bedieningsmogelijkheden zoals:  

  • Bediening door sleutelcontact 
  • Extra afstandsbediening 
  • Bediening met een codeklavier (draadloos of via decoder) 

Voor meer info, neem gerust contact op met onze experts.


Op specifieke vraa
g van klanten bouwen we motoren of sturingen op maatWe tonen u enkele voorbeelden (zie foto's hieronder in fotogalerij): 

  • Een schuifhekopener met frequentieregelaar om de poort op 400mm/sec te laten openschuiven. Deze is aangestuurd met een PLC sturing en loopcontacten in de voederstal - Werf: Boerderij Trappisten Westmalle 
  • Een driefasige knikarmmotor voor een pivoterend hek van 850kg op Napoleonskaai te Antwerpen. De gebruiksintensiteit is minimaal 300 wagens per dag. De motor is gemonteerd in de kelder onder de poort. Ze is voorzien van een frequentieregelaar en alle nodige lagering en beveiligingen plus een tijdssturing en combinatie met 24 extra individuele garagepoorten - Werf: I love Napsky  Antwerpen
  •  Een lineaire driefasige plafondmotor van 6m lengte met ketting en frequentiesturing voor het aansturen van een metalen zijdelingse schuifpoort bestaande uit 5 elementen - Werf: I love Boats  Antwerpen
  •  Een driefasige knikarmmotor met frequentiesturing en glijarm voor een authentieke zware inkompoort - Werf: Begijnenhof  Gent  
  • Een driefasige knikarmmotor met frequentiesturing voor speedgate aan een parkeercomplex. De gebruiksintensiteit is 240 wagens per dag. Ze heeft een hoge openingsnelheid en noodvoeding - Werf: Lisperstraat  Lier
  •  Asmotoren met een frequentiesturing op industriële sectionale poorten (16 geplaatste exemplaren) - Werf: Stedelijke werkplaats - Stad Herentals 

Voor meer info, neem gerust contact op met onze experts.

 

Poortopeners

Voor elke draaipoort, schuifpoort, garagepoort hebben we verschillende poortopeners.

Een paar realisaties van POORTOPENERS

VRAAG HIER EEN OFFERTE AAN VOOR UW POORTOPENER

Persoonlijke gegevens:
ALC-automatisatie-logo

Corona maatregelen

Wegens de strenge maatregelen van het Coronavirus zijn wij genoodzaakt onze toonzaal te sluiten tot nader order. 

We zijn echter wel beschikbaar voor vragen en offertes via info@alc-automatisatie.be en 03 / 484 62 11.

Onze opendeuracties zullen verlengd worden tot eind april 2020 om iedereen toch de kans te geven om hiervan te kunnen genieten.

Hopend op uw begrip!

Team ALC